این مسجد در دوره شیوه رازی ، در محل دباغان و در حاشیه غربی خیابان امام خمینی قرار گرفته است. مسجد با منارههای باشکوه و ایوانهای بلند و گچبریهای ممتاز از آثار نفیس دوره اسلامی شهر قزوین و شیوه رازی است. قدیمیترین قسمت این مسجد طاق هارونی است. هارون الرشید (خلیفه عباسی) در قرن دوم هجری در موقع عزیمت به خراسان که به قزوین آمده بود فرمان ساختن باروی شهر و این مسجد را داد. بنا به گفته مورخان، این قسمت صدر مسجد کبیر را تشکیل میداده و طاق هارونی را مقصوره کهن نیز می نامند.
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
مدتهاست که متریال شبکه فلزی یا همان Metal Mesh به عنوان پوشش روی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. حجم عظیمی از فلز که بصورت شبکه و با طرح های گوناگون به عنوان پوشش روی نما قرار می گیرد. اگر به ساختمان هایی که با این نوع نما کاور می شوند نگاهی بیاندازید، خواهید دید که زیر کاور متریال شیشه و فریم کار شده و روی شیشه، پوشش نمای ساختمان با این شبکه های فلزی کار می شود. پروژه های شاخصی با این متریال و این سبک طراحی، در خارج و داخل ایران کار شده است. در میان کارهای داخلی با متال مش می توان به پروژه بازار چارسو اشاره نمود که طراحی آن توسط معمار باتجربه کشورمان، مهندس محمد مجیدی صورت گرفته است.
برچسب:
پوشش نمای ساختمان با شبکه فلزی،
ادامه مطلب
بازدید:
رابرت ونتوری از اولین معمارانی بود که الگوهای تزئینی و ترکیب نمادهای تاریخی را به طرز شجاعانه ایی در طرح هایش به کار برد. بیشترین تلاش او بر تاکید و تمرکز بر دو حوزه "سلیقه" و"نمادگرایی" در معماری بود. او در کتاب خود تلاش داشت اصول اخلاقی کارکردگرایانه ایی را که برای زمان طولانی بر اندیشه معماری سایه افکنده بود تعدیل کند و در نمونه های زیادی از بیان و آثار خود اشاره می کند که طراحی معماری با معنای تعمدی به کارکردگرایی صِرف غالب خواهد شد و از این طریق با تلاشی آگاهانه حضور دیگر ارزش ها را یادآور می شود.
برچسب:
رابرت ونتوری،
معماری پسامدرن،
نمادگرایی تاریخی،
،
ادامه مطلب
بازدید:
مگر می شود که معمار بود و از ماجرای کلیسای ناتمام ساگرادا فامیلیا بی خبر بود! این ساختمان ناتمام به دست معمار نابغه بارسلونایی، آنتونی گائودی طراحی شد و عملیات ساخت آن در سال ۱۸۸۲ آغاز گردید. آنتونی گائودی را می توان نمادی برای شهر بارسلونا دانست. چرا که بسیاری از جاذبه های گردشگری این شهر را پایه گذاری نموده است. از قرار یکی از ساخته های گائودی یعنی همین کلیسای ساگرادا، نماد بین المللی شهر بارسلونا است و گردشگران این شهر را با این ساختمان نیمه تمام می شناسند! شهری که علاوه بر جذابیت های گسترده فوتبالی به دلیل وجود باشگاه فوتبال بارسلونا، جذابیت های معماری زیادی را در خود جای داده است.
برچسب:
کلیسای ساگرادا فامیلیا،
آنتونی گائودی،
ادامه مطلب
بازدید:
آکوستیک
میزان صدای موجود، چه از محیط پیرامون یا از فعالیتهای درونی یک فضا تأثیر مهمی بر آسایش افراد ساکن میگذارد. از این رو موضوع آکوستیک در فضایی که انسان در آن زندگی یا فعالیت می کند بسیار بااهمیت است.
آکوستیک چیست؟
عمده تلاش در این موضوع حذف صداهای غیرمفید و نامطلوب است. یکی از مشکلات عدیده در بحث آکوستیک فضا، پدیده رزونانس (تشدید) است که معمولا این پدیده در فضاهای وسیعتر بهویژه در سالنهای سینما، سخنرانی و آمفیتئاترها اتفاق میافتد. این پدیده فیزیکی در یک فضای همگانی اتفاق میافتد که در آن امواج صوتی پس از تولید از یک منبع، در محیط منتشر میشوند و پس از برخورد با جدارهها تولید گره و شکم مینمایند که در نقاط گره صدا بهصورت قوی و در نقاط شکم، ضعیف شنیده میشود.
برچسب:
آکوستیک چیست،
آکوستیک ساختمان،
پدیده آکوستیک در معماری،
سه روش ایجاد آکوستیک،
عوامل ایجاد اکوستیک،
نقش آکوستیک در معماری،
ادامه مطلب
بازدید:
بررسی معماری ایلامی
این سبک از معماری متعلق به معماری پیش از اسلام ایران می باشد، تاریخ ایلام و ایران از آغاز به هم گره خورده چرا که ایران زادگاه اصلی ایلامیان بوده است. در این راه متاسفاه از معماری ایلامی اطلاع زیادی در دست نبوده و تنها می توان به نقش مهرهایی که مربوط به دوره اولیه ایلام بوده و یک نقش برجسته مربوط به نینوا که در دوران آشوری بنا شده اشاره کرد.
بناهای شاخص در معماری ایلامی
محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلک کاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران ایلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونههای معماری ایلامی هستند. نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودانها است که برخی از آنها را در دکان داوود در نزدیکی سرپل ذهاب، در فخریک کردستان و… میتوان مشاهده کرد.
برچسب:
خط ایلامی باستان،
تمدن ایلام کلاس چهارم،
تاریخ تمدن ایلام باستان،
پایتخت ایلامیان کدام شهر بود،
ایلامی ها چه کسانی بودند،
نژاد ایلامیان،
پادشاهان ایلامی،
ادامه مطلب
بازدید:
معماری چوبی چیست؟
تا زمان شناخت عناصر سازه ای شناخته شده از آهن در اواخر قرن هجدهم، چوب تقریبا تنها مصالح قابل دسترس برای ساختار و پیکربندی سازه بود، یا برای بخش هایی از ساختمان همانند ستون ها، خرپاها، تیرهای کف که قابلیت تحمل تنش و خمش را داشتند. انواع بسیاری الوارهای معماری چوبی در ساختمان های متعدد مورد استفاده اند که از مشخصات ویژه ای برخوردارند. الوارهای چوبی قابل طبقه بندی به دو گروه هستند چوب های نرم و چوب های سخت. چوب های نرم تمامی برگرفته شده از مناطق درختان همیشه سبز و چوب های سخت برگرفته شده از مناطق درختان پهن برگ هستند. در اقلیم هایی که درختان بخشی از پوشش گیاهی سبز هستند از دوران باستان، چوب به عنوان مصالح ساختمانی بومی و سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. در قدیمی ترین فرم های ساختمانی از الوارهای چوبی بدون کوچک ترین تغییری در شکل و فرم استفاده می کردند.
برچسب:
معماری چوبی،
ادامه مطلب
بازدید: