جامع ترین وبگاه بانک مشاغل در سطح کشور جامع ترین وبگاه بانک مشاغل در سطح کشور .

جامع ترین وبگاه بانک مشاغل در سطح کشور

مروری بر معماری مساجد تاریخی به سبک ایرانی (بخش 1)

مسجد تاریخی دامغان

معروف‌ترین بنای قرون اولیه اسلام در ایران، مسجد تاریخانه دامغان است. تاری در لفظِ ترکی به معنای خدا است و تاریخانه به معنای خدای خانه یا خانه خدا می‌باشد. مسجد تاریخانه دامغان در اواسط قرن دوم هجری ساخته و در دوره‌های بعد تکمیل شد و در نقشه اولیه آن تغییراتی صورت گرفت.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان یکی از کامل‌ترین مساجد چهار ایوانی در ایران است. این مسجد دارای بیست ساختمان کاملا متمایز است که در دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده است و بیش از 13 قرن معماری ایران را نشان می‌دهد. در هر یک از دوره‌های تاریخی پس از اسلام بخشی از این مسجد ساخته یا تعمیر شده است، از همین رو مسجد جامع اصفهان را موزه معماری ایران به شمار می‌آورند.

مسجد جامع ورامین

مسجد جامع ورامین یکی از بنا‌های تاریخی ورامین است. ساخت مسجد در دوره سلطان محمد خدابنده آغاز و در دوره پسرش به پایان رسید. این مسجد با گنبد و ایوان‌های چهارگانه کشیده و رفیع، طاق‌نماهای باریک و بلند، کاشی‌کاری معرق و گچ‌بری‌های زیبا، از آثار برجسته قرن هشتم هجری ایران به شمار می‌رود.

مسجد گوهرشاد خراسان

مسجد گوهرشاد که در کنار مرقد حضرت رضا (ع) در مشهد واقع است، به همت همسر هنر پرور شاهرخ تیموری بنا شد و به دلیل موقوفات بسیار و مجاورت با آرامگاه حضرت رضا از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مسجدهای ایران به شمار می‌رود.

مسجد گوهرشاد در سال 821 هجری و به شیوه چهار ایوانی ساخته شد. بخش‌های مختلف بنا از ایوان و گنبد و مناره، از آجرهای لعابدار و کاشی‌های معرق نفیسی پوشیده شده است. معمار این مسجد پرآوازه مانند بسیاری دیگر از بنا‌های دوره تیموری، استاد « قوام الدین شیرازی» است.


برچسب: مساجد تاریخی، مساجد تاریخی به سبک ایرانی، مسجد تاریخی دامغان، مسجد نصیرالملک شیراز، مسجد و مدرسه سپهسالار تهران، مسجد وکیل شیراز، مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مسجد امام اصفهان، مسجد گوهرشاد خراسان، مسجد جامع ورامین، مسجد جامع اصفهان،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۲۸:۱۸ توسط:گروه برنامه نویسی آیکوجاب موضوع: معماری و طراحی داخلی نظرات (0)